HPR Pensionärsförening Reimersholme

HPRs resa till Öland 10-12 september 2024

Så var det äntligen dags för vår resa till Öland. Vårt första stopp var på Döderhultarmuseet i Oskarshamn. Där fick vi en mycket trevlig guidad tur bland Döderhultarens (Axel Petersons) snidade figurer. Där fick vi en inblick hur han växte upp och levde och utvecklade sina sniderier. En fantastisk konstnär.

Resan gick sedan vidare över Ölandsbron till Färjestanden och vårt boende.

Nästa dag började med ett besök på Ottenbys naturrum och fågelstation. Vi fick en presentation om en del flyttfåglar och beskrivning om hur några i sin flyttning flyger extremt långt och spenderar lång tid i luften utan vila. Vädret var inte helt på vår sida men vårt tuffa gäng gav sig ut i blåst och regn och fick lära sig lite om ringmärkning.

Nu gick resan vidare till Solliden för lunch och guidat besök

Vid vårt besök på Solliden efter en härlig lunch, berättade vår guide om slottet och dess omgivningar. Slottet byggdes av drottning Victoria och inspirerades av hennes besök hos Axel Munthe i Villa San Michele på Capri.  Besöket vid slottet och den vackra parken blev inte riktigt som tänkt, himlen valde att öppna sig helt och hållet.

Blöta men glada åkte vi vidare till Vida museum och konsthall söder om Borgholm.

Bertil Vallien

Ulrica Hydman Vallien

Vårt fina hotell och all god mat

Vi bodde på hotell Skansen vid Färjestaden som var bra på alla sätt och vis.  Vi alla hade fina rum och serverades fantastiska trerättersmiddagar.

Morgonen därpå gick resan till Kalmar slott.

Nu visade sig himlen i en mycket behagligare blå färg och solen kunde visa sig igen. På inre borggården möttes vi av en guide som var tidsenligt klädd från den gamla tiden. Guiden berättade inledningsvis med en presentation om slottets historia från 1100-talet fram till att Gustav Vasa tog över på 1500-talet då han tillträdde som kung.

Dess strategiska betydelse har förändrats betydligt över tid från att ha haft stor betydelse i försvaret av Sveriges gräns mot danskarna till att bli mer som ett vanligt slott inne i Sverige efter frederna som gav oss Skåne tillbaka.

Vi gick genom stora delar av slottet och fick intressanta beskrivningar av omfattande renoveringar bl.a. att återställa vackra innertak.

I Kungsgemaket fanns en hemlig dörr, som visade sig gå till Erik den XIVs toalett där fanns även en lucka i taket för att han skulle kunna rymma vid behov.

Detta vackra lås fanns på dörren till kungsgemaket.

Bernt passade på att vara kung en liten stund.

I den stora matsalen hade det dukats upp hur en måltid kunde se ut på den tiden. Där fanns de olika rätterna och ett antal djur på bordet. Middagen kunde vara i många timmar.

För att förgylla de långa måltiderna lite så roade man sig med att bl.a. ha levander djur i maträtterna. T.ex. kunde man han små grodor i pajen och små fåglar som dök upp i en annan rätt. Ett fat med något som såg ut som päron var i verkligheten tillagade gäddhuvuden.

Efter rundvandringen åt vi lunch i restaurangen på slottet.

Till slut en bild på alla nöjda och glada HPR-are som var med på resan.

*tyvärr kom inte Lisbeth med på bilden och bara en liten bit av Barbros kalufs syns.

Postadress

Bankgiro  5841-2578

Swish  123 301 54 84

Lokal Kulan

Öppen för fysisk anmälan till aktiviteter och medlemskap tisdagar kl 14:00-15:30

Ej under helgdagar och sommaruppehåll